بهترین روش مدیریت کارمندان چیست؟
در دوران قبل از کرونا معیار و ملاک سنجش کارکنان توسط مدیران، حضور و غیاب بود. اما این روزها با توجه به رواج دورکاری معیار سنجش کارکنان نیز تغییر کرده است و روش های مدیریت جدیدی رواج پیدا کرده است. در این مقاله می خواهیم به بهترین روش مدیریت کارمندان بپردازیم.
مدیریت عملکرد کارکنان چیست؟
همواره سازمان ها سعی دارند تا بهترین روش مدیریت کارمندان را اجرا کنند تا به نتایج دلخواه خود برسند. اوبری دانیلز، روانشناس آمریکایی در اواخر دهه 1970 میلادی برای اولین بار مفهوم مدیریت عملکرد را مطرح کرد. اوبری از اولین افرادی بود که علم رفتار شناسی را با تجارت آمیخته کرد و به تحلیل و بررسی رفتار افراد در سازمان ها پرداخت. طبق نظریه اوبری، مدیریت عملکرد یعنی، سیستم مدیریت علمی متشکل از سه بخش اندازه گیری، بازخورد و همچنین تقویت مثبت می باشد. به بیان امروزی فرایند ارتباط دائم بین کارمندان و مدیر در جهت دستیابی به هدف های سازمانی را مدیریت عملکرد می گویند. در مدیریت سنتی، نگاه مدیر تماما به عملکرد گذشته کارکنان می باشد و با توجه به آن عملکرد کارکنان خود را قضاوت می کند. اما اکنون با توجه به پیشرفت تکنولوژی بازخورد مداوم کارکنان اهمیت دارد.
یعنی مدیران می توانند مسائل پیش رو را پیش بینی کرده و با توجه به عملکرد افراد، اقدامات لازم را انجام دهند.
امروزه مدیران به این نتیجه رسیده اند که برای پیشرفت و ارتقاء خروجی کار، باید روش های مدیریت خود را تغییر دهند و از بهترین روش مدیریت کارمندان استفاده کنند. در حال حاضر دیگر روش های قدیمی مدیریتی کارایی قبل را ندارند. عمل به روش های قدیمی نه تنها نتیجه جالبی در پی نخواهد داشت، بلکه در بعضی موارد موجب ضعیف شدن کارمندان نیز می شود.
سازمان ها به دنبال بهترین روش مدیریت کارمندان هستند تا علاوه بر ایجاد انگیزه، نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باشد. در واقع مدیریت عملکرد باید به گونه ای باشد که عملکرد کارکنان را توسعه دهد و در نتیجه کارایی سازمان ها را نیز افزایش دهد. یعنی سیستمی که در سازمان ها اجرایی می شود عملکرد کارکنان را اندازه گیری می کند. مدیران نیز با پیاده کردن این سیستم باید مهارت های کارکنان خود را توسعه دهند و به آن ها در تحقق اهداف سازمان کمک کنند.
در فرایند مدیریت کارکنان یک چرخه بسیار مهم شامل برنامه ریزی، هدف گذاری و ارزیابی در حال تکرار است. مدیران با توجه به اطلاعاتی که از این چرخه به دست می آورند عملکرد و رفتار کارکنان خود را ارزیابی و تحلیل می کنند تا زمینه لازم برای بهبود شرایط و عملکرد اعضا خود را فراهم سازند و در نهایت به اهداف خود و سازمان نزدیک شوند.
بهترین روش مدیریت کارمندان
شما به عنوان مدیر، یکی از مهم ترین نقش های حوزه کاری خود را بر عهده دارید. پس باید با برنامه ریزی کنید و از بهترین روش مدیریت کارمندان استفاده کنید. در ادامه می خواهیم به بررسی چند روش مدیریت کارمندان بپردازیم:
روش اول: مدیریت به صورت مشارکتی
بهترین روش مدیریت کارمندان، روش مدیریت به صورت مشارکتی به شمار می رود. در این روش از کارمندان و اعضا خواسته می شود تا در تصمیم گیری ها شرکت کنند. در این شیوه از مدیریت، هرکاری که انجام خواهد گرفت با نظر جمع انجام می شود. با این کار شما کارکنان را به سوی هدفی خاص هدایت می کنید. مدیریت به صورت مشارکتی باعث خلاقیت و هم صدایی نیز می شود. در نهایت این شیوه زمانی به نتیجه میرسد که کارکنان اهداف پروژه و کسب و کار را به خوبی درک کنند. اگر کارکنان اولویت ها را به خوبی درک کنند قطعا در بلند مدت باعث شکوفا شدن ایده های خلاق افراد گروه می شود.
روش دوم: مدیریت شبکه ای
روش مدیریت شبکه ای نیز از بهترین روش مدیریت کارمندان به شمار می رود. این روش بر روی ارتباط بین گروه ها و تیم های مختلف تاکید دارد. یعنی تیم ها برای گرفتن تایید و رفع مشکل باید به یکدیگر رجوع کنند. در این روش وظیفه مدیر حفظ روابط منظم بین کارکنان می باشد تا بتوانند با یکدیگر به خوبی کار کنند. این روش برای مدیرانی مناسب است که بر روی چندین پروژه نظارت دارند، شیوه مناسبی است. اما تا وقتی مناسب است که تیم های شما کوچک باشد و زمانی که تیم ها بزرگتر شوند هماهنگی بسیار مشکل می شود. در این مواقع باید از هر تیم فردی را به عنوان سرپرست برای هماهنگی جلسات انتخاب کرد.
روش سوم: مدیریت شتابده
روش مدیریت شتابده نیز بهترین روش مدیریت کارمندان است. در این روش مدیر در تعیین وظایف و سرعت انجام دادن کارها نقش دارد ولی چگونگی انجام کار ها بر عهده کارکنان می باشد. روش مدیریت شتابده زمانی استفاده می شود که زمان بسیار حائز اهمیت است و پروژه باید با سرعت بالا انجام شود. این شیوه به دلیل اینکه چالش هایی بین اعضای کارکنان ایجاد می کند محبوبیت زیادی ندارد. ولی زمانی که تیم نیازمند یک نیروی محرک است تا انگیزه ای برای اعضا گروه شود میتواند مناسب باشد.
روش چهارم: مدیریت تحکمی
این شیوه مدیریتی بهترین روش مدیریت کارمندان نمی باشد. در واقع همان مدیریت سنتی است. مدیریت تحکمی کاملا برعکس نوع مدرن و امروزی می باشد. در این روش همه چیز تقریبا به کارکنان گفته می شود و آن ها باید عینا انجام دهند. یعنی شما به عنوان یک مدیر به کارکنان خود دستور می دهید که کار را با چه روشی و در چه زمانی انجام دهند. کارکنان بدون اینکه نظری بدهند باید طبق دستور، عمل کنند. البته این روش ممکن است در بعضی مواقع ضروری باشد اما در دراز مدت مناسب نمی باشد. مدیران لایق وقتی می خواهند این روش را انجام دهند ابتدا برای اعضا خود دلیل انجام این کار را توضیح می دهند. مدیریت تحکمی زمانی مناسب است که گروه دچار بحران شده است و آینده کارکنان در خطر است. در این مواقع این روش می تواند بهترین روش مدیریت کارمندان باشد.
مدل های مدیریت عملکرد کارمندان
برای رسیدن به بهترین روش مدیریت کارمندان باید برنامه ریزی و مدل های مدیریت ویژه ای اتخاذ کرد. بررسی و ارزیابی عملکرد کارکنان این امکان را به سازمان ها می دهد تا بتوانند به نقاط ضعف و قوت کارکنان خود پی ببرند. مدیران با درک نقاط ضعف کارکنان خود می توانند در جهت بهبود شرایط اعضا برنامه ریزی کنند و در نهایت به هدف های سازمان نزدیک شوند. تقریبا بیشتر مدل های مدیریت عملکرد کارکنان، بر اساس هدف ها و برنامه های سازمان مربوط طراحی می شوند. در نهایت هر مدل به دنبال این است که با برنامه ریزی سبب ارتقاء و بهبود عملکرد کارکنان شود. در ادامه با چند مدل ارزیابی آشنا می شویم:
روش اول: مدیریت بر مبنای اهداف (MBO)
مدیریت بر مبنای اهداف بهترین روش مدیریت کارمندان می باشد. در این روش ارزیابی، مدیران و کارکنان با یکدیگر اهداف را مشخص می کنند. پس از مشخص شدن این اهداف، مدیران و کارمندان در مورد پیشرفت کار با یکدیگر گفت و گو می کنند تا بتوانند احتمال رسیدن به اهداف مجموعه را بررسی کنند. این روش را به این دلیل انجام می دهند که اهداف سازمان ها با کارکنان هماهنگ شود. در نتیجه با یکدیگر برای رسیدن به این اهداف تلاش کنند. در این روش کارمندان و اعضا پس از دوره های سه ماهه، شش ماهه یا سالانه ارزیابی می شوند و با توجه به نتایج کاری آنها مورد قضاوت قرار می گیرند. موفقیت اعضا سبب افزایش حقوق و ارتقاء می شود. همچنین شکست اعضا سبب انتقال به جاهای دیگر یا آموزش بیشتر می شود.
روش دوم: بازخورد 360 درجه
این روش نیز از بهترین روش مدیریت کارمندان است. در این روش چند بعدی، کارکنان و اعضا با استفاده از بازخورد ها و گزارش های مستقیم مدیران، مشتریان و غیره ارزیابی می شوند. در این روش صلاحیت هر فرد مشخص می شود زیرا نظرات شخصی از ارزیابی عملکرد اعضا حذف می شود. بازخورد 360 درجه پنج جز دارد که در ادامه می خواهیم با آنها آشنا می شویم:
خود ارزیابی:
در این روش این امکان برای کارکنان وجود دارد تا بتوانند نقاط ضعف و قوت خود را ببینند. تا در جهت رسیدن به اهداف سازمان ها تلاش کنند. اما اگر به صورت اصولی اجرا نشود سخت گیری کمتری در آن اتفاق می افتد و نتیجه مطلوب نخواهد بود.
ارزیابیهای مدیریتی:
این روش ارزیابی بهترین روش مدیریت کارمندان می باشد که توسط مدیران انجام می شود. با توجه به این ارزیابی مدیران، کارمندان خود را رتبه بندی می کنند و بر اساس آن پاداش هایی را برای اعضا خود در نظر می گیرند.
منبع: وبسایت ایده ال سی ار ام